Sunday, September 9, 2012

First day of school!

Eindelijk... Na maanden, wat zeg ik, jaren wachten, mag Jura dan eindelijk naar school! Als we nog in Nederland gewoond hadden, dan zou Jura al ruim een jaar op school zitten. Maar, nieuw land, nieuw systeem en dus moest Jura *eerst* naar preschool voor ze naar de *echte* school mocht.

Vorig jaar in september was ze erg blij om naar haar preschool te gaan. Echter, aan het eind van de eerste week bromde ze: "Mama, ik snap eigenlijk niet waarom ze het een school noemen, want ik heb nog geen een letter gezien!" Desalniettemin heeft ze genoten van haar tijd bij juf Kylie en Jia en ook veel geleerd. Het afscheid viel haar zwaar, want vooral juf Kylie heeft haar hart gestolen. Avond aan avond zat ze met een bedrukt snoetje op de bank, na weer vruchteloos te hebben geprobeerd de slaap te vatten. Ze zag er zoooo tegenop dat ze juf Kylie niet meer zou zien! Ik kon praten als Brugman, aangeven dat zij, net als haar vriendin Alanna, bij Nori storytime mee mocht doen als ze een dag vrij had van school. Dat ze juf Kylie zou zien bij het kerstfeest, etc. Maar ze kon pas rustig slapen toen ze *zelf* het volgende plan bedacht had: Als Kylie nou haar moeder zou worden, dan maakte het niet meer uit naar welke school ze zou gaan, want dan zou ze Kylie altijd zien als ze weer thuis kwam. Op mijn opmerking dat ik het niet zo leuk vond om haar niet meer te zien, rolde ze met haar ogen en zei: "Ja maar maham, jij hebt mij al VIJF jaar gehad...dan mag toch ook iemand anders wel eens een keer mijn moeder zijn?!"

Awel, aan het eind van het liedje woont Jura nog gewoon onder ons dak en is ze vol verwachting aan het nieuwe schooljaar begonnen. Sinds een jaar heeft de Vancouver School Board besloten om hele-dagen-kindergarten in te stellen. Alle kleuters op de publieke scholen gaan van 9 uur tot 15 uur naar school. Jura's school bestaat pas 1 jaar en huist momenteel in noodbouw op het terrein van een andere lagere school. Op de campus zijn ze een nieuw schoolgebouw aan het bouwen, maar dat is voorlopig nog niet klaar. En dus wordt Jura, hiep hiep hoera, vanaf aanstaande woensdag om half 9 opgehaald door de schoolbus en om half 4 weer thuisgebracht. U begrijpt, mijn "opvoeden-is-loslaten"-motto wordt tot het uiterste getest de komende week.

Naast de happening van het naar school gaan met de bus, is de lunch ook een grote uitdaging. Jura is een behoorlijke miesmuis wat eten betreft. Haar favoriete maal is een boterham met pindakaas en, vooruit, een appeltje...geschild en in partjes. Maar ja, als je een hele dag naar school gaat, dan moet je tussendoor wel wat eten. En gezien het feit dat de meeste scholen pindavrij zijn vanwege allergie gevaar, nu ja, het zal wat improvisatievermogen vergen om Jura weldoorvoed te houden deze winter.

Als extra hobbel, vraagt de school of we zoveel als mogelijk mee willen werken aan een "vuilnisvrije" lunch. Aan de ene kant om te voorkomen dat kinderen voornamelijk voorverpakte lunches meekrijgen. De supermarkten liggen hier vol met voorverpakte lunchbox koekjes, sandwich-stapelaars met slachtafvalworst en mierzoete vruchtenpurreecups. Een zelfgemaakte lunch is al gauw een stuk gezonder! Aan de andere kant probeert Vancouver een groene stad te zijn en de hoeveelheid afval te verminderen. Al verdenk ik de juffen er ook van dat ze, terecht, geen zin meer hebben om na afloop van de lunch een kwartier bezig te zijn om alle lege bakjes, sappakjes, boterhamzakjes en lege koekverpakkingen op te ruimen.

In theorie is dat natuurlijk zeer prijzenswaardig...maar in de praktijk zat ik voor de zomer met mijn handen in mijn haar! Ik zag Jura's juf al staan, een misprijzende frons op haar gezicht en in haar hand een verfrommeld zakje uit Jura's lunchtas. Gelukkig bracht mijn nieuwe status uitkomst! Nu ik mij officieel tot het gilde van thuisblijfmoeders (TBM-ers) mag rekenen, heb ik besloten zoveel mogelijk dingen NU te doen die bij bovengenoemde status horen. Ook dingen waarvan ik vroeger nooit gedacht had dat ik ze zou doen. Zo heb ik deze zomer een heusche tupperware-party georganiseerd. En man o man, wat hebben ze een leuke en handige lunch-oplossingen voor school. En wie weet, heeft Jura straks aan het eind van het schooljaar, met dank aan alle leuke bakjes, wel een veel gevarieerder dieet.

Goed, terug naar afgelopen woensdag. Kindergarten (en preschool) start met "gradual entry". Dit betekent dat de eerste dagen de kinderen maar een korte periode naar school gaan. Woensdag zou Jura voor het eerst een uurtje gaan. En dat zag er zo uit:

Normaal op de foto met je mooie eerste-schooldag-kleren kan natuurlijk niet ;-)


Op weg naar de bus, hand in hand met je kleine zus!



Rugzak, waar ga je met dat meisje naartoe?


Hoe dichterbij we komen, des te spannender wordt het!


Gelukkig zat haar beste vriendje in haar tas...


Tadaaaaaa! Een stralende Jura! Ze had het heel, heel leuk gehad, dat eerste uur


En kleine zus is heel benieuwd hoe grote zus het gehad heeft :-)


No comments:

Post a Comment