Wednesday, July 18, 2012

Camping 102; There is no such thing as a burned marshmallow

Whoei! Het is gelukt! Kampeerervaring 102 is een feit...en deze keer is het wel geslaagd.

De spelregels waren hetzelfde: Goed te bereiken met het openbaar vervoer en de kampeeruitrusting moet makkelijk te vervoeren zijn. Omdat we nu 4 dagen/3 nachten op pad zouden gaan, besloten we een koffer op wieltjes mee te nemen. Zo gingen we op zaterdagochtend op pad.


Op weg naar Vancouver Island. Op Vancouver Island zijn we al 1x eerder geweest en dat smaakte naar meer! Natuurlijk zorgde Jura ervoor dat Lollie niet kwijt raakte, op weg naar de veerboot.



Doordat je op een eiland bent, ben je meteen "los" van de stad...hoewel je daar als kampeerder natuurlijk sowieso niet over te klagen hebt. Desalniettemin, de overtocht maakt dat je in je reis wel meteen een rustmoment hebt.




Als extra vermaak, werd er op deze veerboot ook een informatieprogramma verzorgd. Op het zonnedek werd een korte voorstelling gegeven over hoe je moet reageren als je een cougar, wolf of beer tegenkomt. Natuurlijk hoorde bij de voorstelling een uiterst aanstekelijk liedje en Jura en Nori zongen uit volle borst mee! De voorstelling was een initiatief van een samenwerking tussen BC Ferries, de veerpontmaatschappij, en Nationale Parken Canada. Vooral aan de westkust van het eiland zijn er jaarlijks meerdere incidenten waarbij wolven, cougars of beren betrokken zijn...en meestal is de hond het slachtoffer. 

Na aankomst op Vancouver Island, hebben we er nog ruim anderhalf uur over gedaan om bij de camping te komen. Maar toen we er eenmaal waren, stond de tent ook binnen een mum van tijd! Is die generale repetitie toch nog ergens goed voor geweest ;-) 


De camping was fantastisch! Mooie, ruime plaatsen, prachtig uitzicht en een ondergrond waar de haringen redelijk in te meppen waren. Alleen heeft kamperen in Canada, gebaseerd op onze twee ervaringen, 1 duidelijk minpunt... MUGGEN!!! Takke-tyfus-rotte-bloed-onder-je-nagels-vandaan-zuigende-vampier-vliegen. Echt, die beesten zijn een grove fout in de evolutie, of het onomstotelijke bewijs dat God ook wel eens een steekje laat vallen. Na 10 minuten was ik al in staat om in te pakken en de veerboot terug te nemen. Tot ik me herinnerde dat ik muggenspray bij me had! Die spray is onze redding geweest. Al zijn we een paar keer te laat geweest met sprayen en zitten we van die 10 sprayloze minuten allemaal alsnog onder de bulten. Jura en Nori hebben een paar eieren op hun lijfje, dus het lijkt of ze in plaats van mijn donkere haar besloten hebben mijn mug-allergie-genen over te nemen. 

Deze camping gaf echter ook een veel beter beeld van Hoe Men In Canada Kampeert. Vanzelfsprekend stonden er op deze camping ook veel campers en caravans, maar er waren hier ook veel tenten. Varierend van kleine trekkerstenten, tot het type bakbeest dat wij hebben. Maar ook hier geldt dat gemak prevaleert. Een gemiddelde tenter heeft 3 mega-koelboxen bij zich. Bovendien staat naast iedere tent een pick-up truck. En ondanks dat iedere tenter ook een barbecue heeft meegenomen, ligt bovengenoemde pick-up truck tot de nok toe gevuld met hout. Elke campingplaats heeft namelijk zijn eigen vuurplaats, whoei!

Daar wij geen butagasstel noch een barbecue bij ons hadden, heb ik me deze vakantie bekwaamd in het koken op een kampvuur! Gelukkig had ik wat tips gekregen van vriendinnen en dus aten we de eerste avond spinnenworstjes en maiskolven, omnomnomnnomnom. Natuurlijk met marshmallows als toetje. Een andere tophit waren de lolli-druiven. Een druif gespiest aan een mini-pretzelstokje. Het klinkt vies, maar is verslavend lekker!



Jura's ogen staan al op screensaver ;-)


Het avonduitzicht:


Zelf marshmallows roosteren:


 Wij zijn mooi-weer-kampeerders...en dus viel het ons rauw op ons dak dat op zondagochtend de lucht loodgrijs was en de wind bibber-bibber-koud!

Gelukkig krijg je het van dansen altijd warm!


Alle goede weerberichten ten spijt, brak even later het onweer los. Natuurlijk net toen Jura, Nori en ik bij het toiletgebouw waren en Menno met Eluin het vuilnis weg aan het brengen was. Resultaat? 1 natte wagen, 1 nat bedje van Eluin (dat stond nog buiten), 1 natte Jura, Nori en Roos en 1 zeiknatte Menno, want hij was eerder terug bij de tent. Gelukkig was het snel weer droog en heeft onze tent het gehouden!


's Middags klaarde het weer snel op, dus na een tripje naar de supermarkt en een aansluitend vroeg diner van weer worstjes en marshmallows, namen we een kijkje bij de rivier.  





Aansluitend een ijsje en omdat we nog honger hadden, hebben we het vuur weer opgestookt en popcorn gebakken.




De volgende ochtend was het straaaaalend weer. Onze twee bosnimfjes hebben zich alle dagen uitstekend vermaakt. 



Omdat ik wat achterstallig mailonderhoud wilde plegen, heeft Menno alledrie de dames meegenomen naar de oever van de rivier. Het was laagwater en dus lag een deel van de rivier droog. 


Genoeg mogelijkheden om lekker te rauzen en te kliederen...maar het duurde niet lang voor ik een behoorlijk urgente "Rooooos!" van Menno hoorde. Ik dacht dat hij op zijn minst een forel of een nest zeearenden had gevonden. Vlug greep ik mijn fotocamera en stuiterde van de helling af. Maar wat ik beneden aantrof, had ik nooit kunnen bedenken. Soms denk ik dat hij zijn doctorstitel gratis bij een pak melk gekregen heeft, haha! 


U ziet het goed, Menno staat, met Eluin op zijn buik, tot over zijn knie weggezakt in de rivierklei! Zijn sandalen waren op het moment dat de foto genomen werd langzaam van zijn voeten af aan het zakken. Wat hij van mij verwachtte daar beneden, behalve hem uitlachen, weet ik nog steeds niet, want helpen kon ik hem niet. Eluin kraaide ondertussen van plezier, waarschijnlijk omdat ze mijn grote grijns zag :-) 


Gered! Op Jura en Nori maakte het zo'n indruk, dat ze het meteen nagespeeld hebben met hun diertjes.


De rest van de vakantie hebben we genoten van zwemmen in de rivier, ijsjes eten en bosrauzen. De meiden hebben erg goed geslapen in de tent. De vakantie was te snel voorbij, maar op de terugweg hebben we een school dolfijnen gezien vanaf de veerboot. Dat maakte veel goed! Thuis heb ik snel alles gewassen, want vandaag komt Evy "kamperen" in ons huis. Op naar het vliegveld dus! 























No comments:

Post a Comment